Chronicle of Fashion: Catalogue
27 May 2016 @ Future Park Rangsit
by Kasetsart University

Click here to Google Photo Gallery

Chronicle of Fashion: Catalogue

Introduction

Chronicle of Fashion is both a research project and a teaching program.

As teaching program it charts key points in the evolution of fashion or costume clothing from the pre-history up and until modern times. The program offers an historical perspective of the socio-cultural-economic and political context which makes clothes look the way they look.

Period style is a consequence of the spirit of the time and as such illustrates the changes in not only the lifestyle but the way we present and express ourselves relative to society. Students benefit by being aware of these changes and the different historical periods because they represent a kind of aesthetic vocabulary from which students can draw inspiration for new and contemporary creative practices.

The Chronicle of Fashion from a research project point of view seeks to investigate the construction of historic period costume and textiles and create an archive of best practice objects to provide teaching and display material but also to provide research material for publications.

History in not finished there is new knowledge discovered about clothes and textiles every day from specialist studies as diverse as archeology and anthropology and it is therefore important that clothing and textile expertise is developed to bring together the diversity of research into a single focus which is for us a Chronicle of Fashion.

บันทึกเหตุการณ์ประวัติศาสตร์แฟชั่นเป็นทั้งโครงการวิจัยและการเรียนการสอน

การเรียนการสอนวิชานี้ครอบคลุมจุดสำคัญของวิวัฒนาการแฟชั่นหรือเครื่องนุ่งห่มตั้งแต่ยุคก่อนประวัติศาสตร์จนถึงสมัยปัจจุบัน โดยนำเสนอมุมมองทางประวัติศาสตร์ในบริบทด้านสังคม วัฒนธรรม เศรษฐกิจ และการเมืองซึ่งเป็นสิ่งกำหนดรูปแบบของเสื้อผ้า

รูปแบบสมัยในแต่ละยุคเป็นผลมาจากความนิยมที่เกิดขึ้นในยุคนั้นๆ ซึ่งนอกจากจะสะท้อนให้เห็นถึง การเปลี่ยนแปลงของรูปแบบการดำเนินชีวิต ยังเป็นการแสดงออกของตัวเราในสังคม นิสิตเรียนรู้และตระหนักว่า สิ่งที่เปลี่ยนแปลงเหล่านี้เป็นตัวแทนของสัญลักษณ์แห่งศิลปะความงามที่นิสิตสามารถนำมาใช้เป็นแรงบันดาลใจและแนวปฏิบัติเพื่อสร้างสรรค์งานร่วมสมัย

การศึกษาประวัติศาสตร์ของแฟชั่นจากมุมมองของการวิจัยเป็นการสำรวจ ค้นหา โครงสร้างของเครื่องแต่งกาย และสิ่งทอในยุคโบราณ เป็นการจัดการองค์ความรู้เพื่อสร้างเป็นฐานข้อมูลเพื่อ การเรียนการสอนและรวบรวม องค์ประกอบที่เกี่ยวข้องในงานวิจัยเพื่อการเผยแพร่ตีพิมพ์

เรื่องราวของประวัติศาสตร์ไม่มีวันสิ้นสุด มีความรู้ใหม่ การค้นพบเกี่ยวกับสิ่งทอและเครื่องแต่งกายเกิดขึ้นทุกวัน จากผู้เชี่ยวชาญไม่ว่าจะเป็นนักโบราณคดี นักมานุษยวิทยา ดังนั้นการพัฒนาความรู้ความเข้าใจเพื่อสร้าง ความเชียวชาญในเรื่องเสื้อผ้าและสิ่งทอจึงมีความสำคัญในการนำความรู้ที่หลากหลายมาประกอบเข้าด้วยกัน ให้เป็นหนึ่งเดียวซึ่งในสาขาเราคือบันทึกเหตุการณ์ประวัติศาสตร์แฟชั่นนั่นเอง

The Exhibition

We take this opportunity to present “Work in Progress” which is to say our program has been running through this current semester and the results of our staff and students work has been gathered together to give you a taste of the kind of studies we have been focusing upon and the results of assignments in visual research.

The work showcased is practical, and history study, and significantly contextual research and is therefore is documented in objects, video, text and image forms as appropriate.

Beginning in pre- history where the first body decoration used natural materials as yet not crafted as weaving, but rather intertwined and placed discretely on the body to best present attractive or dynamic or productive parts of the body as assets.

We present images from Ancient Greece Antiquity and the first civilizations considered by the Renaissance Italians as the first age of human history in which we see the Mesopotamian Persians, Egyptians, Celts and Roman Empires establish social structures, build cities, discover the natural sciences and philosophy. All these attributes are expressed in Textiles and Clothing style reflecting their systems of governance and the exercise of power.

The trade in spices and the raw materials of agricultural production included textiles also spread culture and civilization in an exchange of goods and ideas.

Developments throughout the so called “Middle Ages or Medieval Period” resulted in religious conflicts and wars which over the long durations, migrated cultural paradigms, shifting perceptions and eventually supporting mutuality and interest in the “other” and their lifestyles.

By the time of the Italian Renaissance or re-birth knowledge was passing from East to West enabling advances to be made in the west underpinning by the Orientalist which challenged the old orders.

The second age was short lived and was only preparation for the Enlightenment in Europe its self, creating the conditions for the third age which some believe was the Industrial Revolution.

This Exhibition as work in progress can only review visually the evolution of that aspect of material culture which we call costume and fashion but we present it in the hope that you the public will realize the importance of our teaching this fascinating subject.

นิทรรศการ Chronicle of Fashion

ขอนำเสนอ “Work in Progress” หรือ “อยู่ระหว่างดำเนินการ” ซึ่งหมายถึงการสะท้อนให้ผู้ชมได้ลิ้มรสถึง บรรยากาศ การเรียนในระหว่างการเรียนการสอนของอาจารย์และนิสิต องค์ความรู้ได้จัดแสดงออกมาใน รูปแบบงานวิจัย รวบรวมภาพที่สามารถเข้าใจได้ (visual research)

ผลงานที่จัดแสดงเป็นงานที่สามารถนำมาใช้ได้จริง และเป็นการศึกษาประวัติศาสตร์เชิงปฏิบัติการจากการ ลงมือทำ ค้นหาข้อมูล และบันทึกผ่านเอกสาร วัตถุ วีดีโอ และรูปภาพตามความเหมาะสม

เริ่มต้นตั้งแต่สมัยก่อนประวัติศาสตร์ที่เป็นจุดกำเนิดของการนำวัสดุธรรมชาติมาใช้ในการตกแต่งเรือนร่าง แต่เนื่องจากระดับเทคโนโลยีและเครื่องมือที่มีในยุคนั้น คือการทำด้วยมือและใช้อุปกรณ์ที่หาได้ในธรรมชาติ สิ่งประดิษฐ์ที่ได้จึงเกิดจากการบิดสานวัสดุต่างๆเข้าด้วยกันอย่างน่าดึงดูดและน่าสนใจ และนำมาปกคลุม ร่างกายอันเป็นสิ่งที่มีคุณค่า

เรานำเสนอการเล่าเรื่องราวผ่านทางรูปภาพในยุคสมัยต่างๆ จาก อารยธรรมกรีกโบราณ และอารยธรรมแรก ที่ถือเป็นกลุ่มชนกลุ่มแรกของยุคฟื้นฟูวัฒนธรรมใหม่อิตาเลี่ยนและอารยธรรมแรกของประวัติศาสตร์มนุษยชาติอย่างกลุ่ม เมโสโปเตเมีย เปอร์เชีย อียิปต์ เซลติกส์ และจักรวรรดิโรมัน ซึ่งเป็นก่อตั้งโครงสร้างทางสังคม สร้างเมือง ค้นพบวิทยาการทางธรรมชาติและปรัชญา ทั้งหมดนี้ได้สะท้อนออกมาทางระบบการปกครองและ การบริหารอำนาจทางการเมือง

การค้าขายแลกเปลี่ยนเครื่องเทศ วัตถุดิบ ผลผลิตทางการเกษตรซึ่งรวมถึงสิ่งทอ เป็นการกระจายทาง วัฒนธรรมและอารยธรรมในการแลกเปลี่ยนสินค้าและความคิด

การพัฒนาตลอดระยะเวลาจนมาถึงยุคกลาง หรือ “Middle Ages or Medieval Period” ส่งผลให้เกิดความ ขัดแย้งทางศาสนาขึ้น และเกิดสงครามในเวลาต่อมา ซึ่งคงอยู่เป็นเวลานาน ก่อให้เกิดการเคลื่อนย้ายกระบวนทัศน์ทางวัฒนธรรม แนวคิด และในที่สุดคือการสนับสนุน การมีปฏิสัมพันธ์ และความสนใจใน “กลุ่มอื่นๆ” และวิถีการดำเนินชีวิตของผู้คนนอกกลุ่ม

เมื่อถึงยุคฟื้นฟูวัฒนธรรมใหม่อิตาเลี่ยน ความรู้ ข้อมูลถูกส่งผ่านจากทางตะวันออกไปทางตะวันตก ทำให้ ความก้าวหน้าที่เกิดขึ้นทางตะวันตกสนับสนุนโดยกลุ่มคนทางตะวันออก ซึ่งทำให้เห็นถึงความท้าทายในการ เปลี่ยนแปลงลำดับอำนาจจากยุคเดิม

ยุคที่ 2 เป็นยุคสั้นๆที่เป็นการเตรียมการเข้าสู่ยุครุ่งเรืองของยุโรป มีการปูพื้นฐานไปสู่ยุคที่ 3 ซึ่งเชื่อกันว่าเป็น ยุคของการปฏิวัติอุตสาหกรรม

นิทรรศการนี้สามารถครอบคลุมเพียงวิวัฒนาการ มุมมองทางด้านวัฒนธรรมที่เป็นวัตถุ (material culture) ทางเครื่องแต่งกายและแฟชั่น จึงได้เรียกว่า “Work in Progress” หรือ “อยู่ระหว่างดำเนินการ” ซึ่งในการ นำเสนอครั้งนี้ เราหวังเป็นอย่างยิ่งว่า ท่านผู้ชมจะเห็นถึงความสำคัญของการเรียนการสอนหัวข้อที่มีเสน่ห์และ มีความน่าสนใจนี้ และได้เรียนรู้ สนุกไปกับพวกเรา

นิทรรศการ Chronicle of Fashion

ผลงานนิสิตชั้นปีที่ 3 และ 4 ภาควิชาการสิ่งทอ

คณะอุตสาหกรรมเกษตร มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์

วันที่ 27-29 พฤษภาคม 2559

ณ ห้างสรรพสินค้า Future Park รังสิต

Published by Tony

Runway Photographer, Seminar & Group Photographer, Vegetarian Guy & Dhamma, Good Work, Nice Guy